Oszust przejął na komunikatorze internetowym konto znajomego mieszkanki gminy Uścimów i napisał do niej z prośbą o wykonanie szybkiego przelewu na zapłacenie zamówienia przez jedną ze znanych platform sprzedażowych.
- Wygenerowała pierwszy kod Blik na kwotę ponad 500 złotych i zaraz potem drugi na kwotę ponad 700 zotych. Oszust, poinformował, że omyłkowo nie wpisał numeru telefonu i zapłata się nie udała i prosi o jeszcze jeden. Kobieta wygenerowała kolejnego Blika. Zgłaszająca łącznie straciła ponad 2000 złotych - opisuje zdarzenie sierż. szt. Jagoda Stanicka z KPP w Lubartowie.
Z oszukaną kobietą skontaktował sie jej znajomy, kóry poinformował ją, że nie prosił o kody, ale ktos się pod niego podszył.
Policja radzi:
Jak się chronić?
Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu:
- pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je,
- pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,
- nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,
- oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
- stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia smsem
- potwierdzać tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów BLIK – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze;
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie;
- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.