Na sesji nadzwyczajnej Rady Miasta pracownicy SP ZOZ przedstawiali sytuację szpitala. O sytuacji finansowej i zobowiązaniach placówki mówiła główna księgowa Agnieszka Kasperek.
Przedstawiła jak wyglądały zobowiązania szpitala w latach 2018 - 2022.
O stanowisku Rady Miasta w sprawie szpitala zobacz: Rada Miasta przyjęła stanowisko w sprawie szpitala w Lubartowie. Według radnego Gregorowicza nadaje się do kosza
W 2018 r. zobowiązania wynosiły ponad 5,3 mln zł, w tym zobowiązania wymagalne - 2,4 mln zł. Wysokość przychodów szpitala w tym roku na sesji nie padła.
W 2019 r. przy przychodach w wysokości 58,8 mln zł zobowiązania wzrosły do 11,9 mln zł, w tym zobowiązania wymagalne wyniosły 8,6 mln zł.
W 2020 r. przy przychodach 65,2 mln zł zobowiązania wynosiły 12 mln zł, w tym zobowiązania wymagalne - 8,8 mln zł. Jak mówiła księgowa szpitala - to stan na 20 października 2020 r.
22 październiika ówczesna dyrektor Sylwia Domagała zaciągnęła pożyczkę długoterminową w instytucji finansowej BFF Polska S.A. w kwocie 25 mln zł.
Pożyczka była wypłacana w transzach. Do końca 2020 r. szpital otrzymał 14 mln zł. Z tych pieniędzy spłacono zobowiązania przeterminowane w kwocie 6,1 mln zł. Rok zakończył się ze zobowiązaniami przeterminowanymi na kwotę prawie 2,7 mln zł, ogółem zobowiązania wynosiły 6,8 mln zł.
W 2020 r zostały też rozłożone na raty zobowiązania wobec ZUS.
- Były dwie umowy podpisane, składki za marzec i kwiecień na kwotę 2,29 mln zł i 28 sierpnia umowa podpisana, rozłożenie na raty składek za maj i czerwiec 2020 r. na kwotę 2 mln zł. Te zobowiązania były spłacane już przez dyrektora Makarewicza, gdyż umowy były zawarte ze spłatą do 15 czerwca 2020 r. i do 16 sierpnia 2022 r. - mówiła Agnieszka Kasperek.
O propozycji starosty dla miasta zobacz: Trwa nadzwyczajna sesja Rady Miasta Lubartów. Starosta: niech miasto przejmie połowę zobowiązań szpitala!
W 2021 r. przy osiągniętych przychodach w kwocie 86,7 mln zł powstały zobowiązania na kwotę 6,8 mln zł w tym zobowiązania wymagalne w kwocie 883 tys. zł. Były tak niskie, bo wpłynęła druga transza pożyczki w kwocie 11 mln zł i zostały spłacone wszystkie zobowiązania przetermnowane, które powstały do 2021 r.
W 2022 r. przy osiągniętych przychodach w kwocie 89,9 mln zł powstały wymagania na kwotę 12,9 mln zł, w tym wymagalne na kwotę 8,3 mln zł.
- Pan dyrektor podjął decyzję w celu spłaty ZUS i zobowiązań wymagalnych o zaciągnięciu pożyczki w kwocie 15 mln zł w tej samej instytucji, w której była zaciągnięta poprzednia, czyli BFF Polska S.A. Oprócz tego była podpisana umowa na pożyczkę inwestycyjną, też przez panią dyrektor Domagałę na kwotę 15 mln zł na zakup wyposażenia. Ta pożyczka też widnieje jako zadłużenie na koniec 2022 r. Czyli ogółem zobowiązań na koniec 2022 r. mamy 68, 4 mln zł - mówiła księgowa szpitala. Dyrektor zdecydował się na przeniesienie zadłużenia z banku prywatnego do Banku Gospodarstwa Krajowego.
- Byłby to bardzo korzystny warunek, gdyż około miliona zyskalibyśmy na odsetkach. Bank zszedłby nam na marży do 2 proc., w tej chwili mamy marżę 4,5 proc. - mówiła księgowa.
Więcej o nadzwyczajnej sesji i sytuacji szpitala w papierowym wydaniu Wspólnoty
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.