Stan faktyczny i przedmiot sporu
Sprawa dotyczyła wykonawcy, który w ostatnim dniu terminu przesłał odwołanie wraz z załącznikami na adres e-mail wskazany w SWZ. Potwierdzenie doręczenia zostało załączone do odwołania wniesionego do Prezesa KIO. Zamawiający argumentował jednak, że wykonawca powinien skorzystać z platformy wskazanej w SWZ i wniósł o odrzucenie odwołania. Wykonawca podkreślił, że ustawowy wymóg umożliwienia zamawiającemu zapoznania się z treścią odwołania został spełniony. Zamawiający nie zakwestionował doręczenia dokumentu, lecz twierdził, że wymóg SWZ dotyczący użycia określonej platformy nie został spełniony. Spór dotyczył więc kwestii nadrzędności przepisów ustawy nad regulacjami w SWZ.
Analiza przepisów i ich zastosowanie
Zgodnie z art. 514 ust. 2 Pzp należy przekazać w sposób, który umożliwia zamawiającemu zapoznanie się z jego treścią przed upływem terminu. Ustawa nie narzuca konkretnego środka przekazu – można to zrobić np. e-mailem, faksem czy listem. Ważne jest jedynie, by zamawiający mógł w terminie zapoznać się z dokumentem.
Zamawiający wprowadzając w SWZ dodatkowe wymagania dotyczące formy przekazania odwołania, przekroczył swoje uprawnienia. Jak wynika z art. 505 oraz 514 Pzp, regulacje ustawy są bezwzględnie wiążące, a zamawiający nie może ich modyfikować. SWZ może jedynie informować wykonawców o przysługujących im środkach ochrony prawnej (art. 134 ust. 1 pkt 21 Pzp), ale nie może ograniczać tych praw ani wprowadzać dodatkowych warunków. Skuteczność wniesienia odwołania zależy wyłącznie od spełnienia ustawowych wymogów, a nie od zapisów SWZ.
Rozstrzygnięcie Krajowej Izby Odwoławczej
Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że zamawiający nie miał podstaw do odrzucenia odwołania. W swoim orzeczeniu stwierdziła, że ustawowy wymóg został spełniony, gdyż zamawiający mógł zapoznać się z treścią odwołania. Izba wskazała, że dodatkowe wymogi dotyczące formy przekazania odwołania, wprowadzone przez zamawiającego w SWZ, nie mogą ograniczać wykonawców w korzystaniu z ich ustawowych praw.
Orzeczenie KIO podkreśla, że przepisy Pzp mają charakter nadrzędny, a wykonawcy powinni kierować się ustawowymi regulacjami, ignorując dodatkowe wymagania zamawiającego, jeśli te wykraczają poza normy prawne. Dla zamawiających stanowi ono ostrzeżenie przed wprowadzaniem w SWZ zapisów, które mogą być uznane za sprzeczne z ustawą i prowadzić do niepotrzebnych sporów. Zarówno wykonawcy, jak i zamawiający powinni przestrzegać ustawowych regulacji, aby unikać ryzyka proceduralnych uchybień.
Polecamy również:
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.