Papier przyjmie wszystko
Przygotowany przez poprzednią dyrekcję szpitala plan naprawczy był propozycją, która mimo tego, że nie został jeszcze przedyskutowany i przyjęty lub odrzucony przez Radę Powiatu stał się, w lubartowskiej przestrzeni publicznej, zarzewiem lęku i obaw niczym pewne widmo z dokumentu wydanego w minionej epoce. A zaczynającego się słowami Widmo krąży po Europie – widmo komunizmu. Na szczęście lubartowski dokument nie niesie takiego ładunku dramatycznego jak tamten manifest, ale niestety jego forma jest również zbudowana na uogólnieniach. Dlatego Zarząd zarządzał pokaźnej ilości wyjaśnień i uzupełnień … a w odpowiedzi dostał tylko rezygnację jego autora z dalszego zarządzania placówką (oraz niekonsultowane zawiadomienie o zwolnieniach grupowych w szpitalu, mogących w przyszłości skutkować zawieszeniem cześć świadczeń). Niestety w wyniku decyzji kolejnych władz SPZOZ, lubartowski szpital ma zbyt rozbudowane koszty zatrudnienia w stosunku do przychodów, a świadczą o tym liczby i łatwo można to zaobserwować choćby na wskaźnikach kosztów osobowych w stosunku do kontraktu, Istnieje konieczność zmian, dajmy czas nowej dyrekcji na działania naprawcze, nie popadajmy w panikę, szpital funkcjonuje, ale zmiany są nieuniknione, stopniowo tak by placówka działała.
W końcu dialog
Na jednym z niedawanych spotkań w szpitalu, ze strony działających związków zawodowych, padły słowa, że w końcu w placówce panuje duch dialogu a nie dyktatu, i że to dobry prognostyk do początku konstruktywnych rozmów o restrukturyzacji. Pozytywnym sygnałem od nowej dyrektor Ewy Mateusiak było wycofanie zapowiedzi zwolnień grupowych złożonej przez jej poprzednika. Ze swojej strony dodają, że są świadomi wagi i konieczności zmian, ale też podkreślają, że będą bronić praw pracowniczych członków i pracowników jednostki. W trakcie rozmów o założeniach planowanych zmian w polskim szpitalnictwie - zdaniem związkowców - chwila weryfikacji reformy nastąpi przy finalizacji nowych kontraktów z NFZ, a założenia zmian oprócz kwestii ekonomicznych, winny uwzględniać potrzeby lokalne w zakresie dostępności do leczenia. Związkowcy podkreślają, że na spotkaniu u wojewody padły zapewnienia, że szpital według wskaźników ma rekomendacje by dalej działać i że istnieje potrzeba, na wojewódzkiej mapie świadczeń medycznych, dalszego funkcjonowania pediatrii ogólnej.
Lubelskie kontra Podlasie?
Władze powiatu starają się o włączenie szpitala w sieć szpitali wojskowych. Przyśpieszenia nabiera wprowadzenie regulacji prawnych dotyczących budowy inwestycji w zakresie obrony państwa, w tym Tarczy Wschód – przygotowano i opublikowano projektu ustawy. Rozwiązania przewidziane w nim mają służyć zarówno budowie infrastruktury wojskowej w nowych lokalizacjach, jak i rozbudowie już istniejącej, jak też późniejszego utrzymania wybudowanych obiektów. Proponowane procedury, po wejściu w życie, mogą maksymalnie trwać do pół roku i dlatego należy wdrażać działania stabilizacyjne tak by nie zamknąć drogi do rozwiązania popieranego przez samorządy z terenu całego powiatu – czyli wejścia do sieci szpitali o charakterze strategicznym, zarządzanym przez wojsko. Czynnikiem sprzyjającym naszej propozycji jest to, że powiat jest dysponentem terenu i położonych na nim obiektów szpitalnych. W regulacji czytamy "W przypadku budowania infrastruktury wojskowej w nowej lokalizacji, wybór lokalizacji będzie odbywał się wariantowo we wskazanym obszarze operacyjnym. W pierwszej kolejności będą uwzględniane nieruchomości z zasobu Skarbu Państwa oraz z zasobu jednostek samorządu terytorialnego...”
Jak nie wojsko to program rządowy
Rządowe Centrum Legislacji, już jakiś czas temu opublikowało projekt szczegółowych zmian, których celem ma być zreformowany system lecznictwa szpitalnego - jak czytamy - “przede wszystkim przez dopasowanie tego systemu do struktury demograficznej i rzeczywistych potrzeb zdrowotnych ludności oraz przez koncentrację świadczeń i profilowanie szpitali, jak również ich usieciowienie w zakresie realizowanych profili świadczeń”. Resort wskazuje, że konieczne jest wzmocnienie systemu szpitalnego przez konsolidację zasobów oraz racjonalizację kosztów po stronie podmiotów leczniczych w sytuacji, gdy występuje nakładanie się lub nieefektywne rozproszenie potencjału kadrowego i infrastrukturalnego w stosunku do zidentyfikowanych potrzeb zdrowotnych na danym terenie oraz wzmocnienie nadzoru podmiotów tworzących nad programami restrukturyzacyjnymi. Projekt ustawy o reformie szpitalnictwa po konsultacjach publicznych skierowano do Stałego Komitetu Rady Ministrów. Do planów zapowiadanej przez MZ reformy zgłoszono szereg uwag w tym dodatkowe kryterium geograficzne tak by zapobiec powstaniu białych plam na mapie świadczeń zdrowotnych.
Co proponuje Ministerstwo Zdrowia
Projekt przewiduje reformę struktury oraz zasad kwalifikacji do sieci szpitali oraz wdrożenie rozwiązań umożliwiających konsolidację podmiotów leczniczych oraz wzmocnienie nadzoru nad tworzeniem i realizacją programów restrukturyzacyjnych. Ministerstwo uzasadnia, że zaproponowane zmiany powinny przyczynić się do koncentracji świadczeń szpitalnych zabiegowych w ośrodkach dysponujących większym doświadczeniem i potencjałem kadrowym, a jednocześnie do lepszego wykorzystania zasobów, w tym przez zmniejszenie liczby szpitali utrzymujących stałą gotowość do udzielania świadczeń w trybie ostrym. Projekt przewiduje możliwość tworzenia i prowadzenia SPZOZ przez związki jednostek samorządu, jako podmioty tworzące. Dzięki temu rozwiązaniu jednostki samorządu będą mogły łączyć szpitale, przez co będą mogły powstać bardziej efektywne, większe podmioty lecznicze, tak by zmniejszyć koszty zakupów, unikać wzajemnej konkurencji i rywalizacji na płace czy podkupowania specjalistów. Dla lubartowskiego szpitala pozytywnym rozwiązaniem będzie również, po wprowadzeniu ustawy, umożliwienie zamiany udzielania świadczeń w ramach szpitalnego oddziału ratunkowego na udzielanie świadczeń w ramach izby przyjęć i uelastycznienie zasad udzielania świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w ramach PSZ. Ponadto, propozycja ustawy wprowadza szczegółowe regulacje dotyczące tworzenia i zatwierdzania programów naprawczych tworzonych przez SPZOZ, w których wystąpiła strata netto. Nowe przepisy zakładają, że sporządzenie programu poprzedzą analizy efektywności funkcjonowania i zarządzania, które będą opiniowane również przez wojewodę i NFZ.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.