Zeroemisyjny transport publiczny miałby być wprowadzony w latach 2022 - 2023. Łączna wartość tego zadania to kwota 19 milionów złotych. Planowany jest zakup pięciu busów o napędzie wodorowym oraz budowa stacji wytwarzania i dystrybucji wodoru. Miasto planuje pozyskanie dofinansowania w kwocie 12,2 mln zł z NFOŚ. Zadanie miałoby być realizowane we współpracy z gminą Lubartów. W jednym i drugim roku miasto i gmina wyłożyłyby po 1,6 mln zł.
Część radnych krytykuje pomysł.
- W tym konkursie jest mechanizm łączony, dotacja i pożyczka. Czy dofinansowanie, o którym mówimy to tylko dotacja czy też mowa o jakiejś pożyczce, która będzie zawierana? - pytał radny Jacek Tomasiak. Według niego Lubartów spodziewa się dofinansowania na poziomie 67 proc. a Stalowa Wola, kóra ma doświadczenie w transporcie publicznym w podobmym projekcie dostała tylko 40 proc. dofinansowania. Radny krytykował też udział miasta i gminy po połowie, zwracał uwagę, że w gminie jest o wiele więcej przystanków autobusowych niż w mieście. Chciał wykreślenia tego zadania z wieloletniej prognozy finansowej.
Radny Tomasz Krówczyński uważa, że Lubartowa nie stać na transport wodorowy.
- Volkswagen stwierdził, że lepsze są klasyczne ogniwa elektryczne - mówił radny. Według niego budżet Lubartowa nie wytrzyma kosztów utrzymania i eksploatacji pojazdów wodorowych.
Naczelnik Wydziału Strategii, Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych Piotr Turowski przekonywał, że transport wodorowy to dobre rozwiązanie.
- Jest pozbawiony jakiejkolwiek emisji. Rozwiązanie typu CNG, rozwiązanie typu napęd elektryczny w dniu dzisiejszym wiąże się z pozyskaniem tej energii, która jest energią czarną - mówił. Za zmianami w budżecie ujmującymi to zadanie głosowało 14 radnych, 2 było przeciw 4 się wstrzymało.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.