reklama

Uczniowie II LO w Lubartowie zwiedzali Bałkany. Wyprawa licealistów z Dwójki do Albanii i Macedonii (zdjęcia)

Opublikowano:
Autor:

Udostępnij na:

Przeczytaj również:

Informacje lubartowskie Macedonia i Albania były celami wyjazdu licealistów.
reklama

10 czerwca członkowie SKKT „Azymut” z II LO im. Piotra Firleja w Lubartowie udali się na kilkudniową wyprawę na Bałkany, do słonecznej Albanii i Macedonii, które zachwycają egzotyczną przyrodą, piaszczystymi plażami oraz wyjątkowymi zabytkami.

Choć podróż na południe Europy była bardzo długa, to widok „perły Bałkanów”, czyli Macedonii, wynagrodził wszelkie trudy. Najpierw uczestnicy wyprawy odkrywali uroki stolicy Macedonii, Skopie. Przewodniczka przedstawiła historię miasta i zasługi Aleksandra Macedońskiego, wskazując podróżnikom najważniejsze obiekty Skopie, m. in. pomnik Aleksandra Wielkiego, Łaźnie Daut-Paszy, Starą Czarsziję - cerkiew św. Spasa z rzeźbionym w drewnie ikonostasem czy meczet Mufasa-Paszy. Wizyta na bazarze i w centrum zabrała wszystkich w świat kultury i mentalności Macedończyków. Tamtejsza ludność witała gości z Polski z wielkim entuzjazmem i życzliwością. Następnego ranka zaplanowana była podróż do Kanionu Matka, który oddziela od siebie dwa pasma górskie: Jakupica i Suva Gora. Kanion ten słynie nie tylko ze wspaniałych widoków, ale również bogatej flory i fauny. Znajdują się tu urocze, niewielkie cerkiewki, a także trasy spacerowe. My, otoczeni wysokimi skałami, poruszaliśmy się po rzece Treska łodziami, a po dotarciu do celu podróży przemierzaliśmy jaskinie pełne nietoperzy. Gdy opuściliśmy kanion, czekała nas wielogodzinna podróż do Albanii.

Kolejnego dnia zwiedzaliśmy Vlorę, jedno z najważniejszych miast albańskiego wybrzeża, które podziwialiśmy w pełnej okazałości z punktu widokowego. Dzień pełen wrażeń zakończył odpoczynek na piaszczystej plaży, a następnego dnia rankiem wyjechaliśmy już do Gjirokastry. miasta-muzeum wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Swą wyjątkowość miasto zawdzięcza unikatowej architekturze, w którą wpisuje się średniowieczna twierdza rozbudowana przez Turków podczas panowania Imperium Osmańskiego. Warto wspomnieć, że w latach 1944-1970 pełniła ona funkcję więzienia, w którym komuniści torturowali i zamordowali większość albańskiej elity. Następnie wyruszyliśmy na plażę w Ksamilu. Po drodze mieliśmy okazję widzieć grecką wyspę Korfu, od której dzieliło nas zaledwie 70km. Następny dzień przeznaczony był na odpoczynek na plaży w Zvernec, skąd część uczestników wyprawy wybrała się do położonego na wyspie Klasztoru Marii Panny. Siódmego dnia zwiedzaliśmy stolicę Albanii-Tiranę, z której udaliśmy się do Ochrydy w Macedonii Północnej. Tu dowiedzieliśmy się, że to miasto-muzeum związane jest z powstaniem cyrylicy, którą stworzyli św. Cyryl i św. Metody. Mieliśmy również okazję znaleźć się w centrum antycznego teatru, w którym niegdyś walczyli gladiatorzy. Ten dzień zakończył rejs statkiem po Jeziorze Ochrydzkim, podczas którego odpoczywaliśmy przy muzyce, napojach i egzotycznych owocach. Następnego poranka po raz ostatni cieszyliśmy się słońcem i egzotyczną przyrodą Albanii, by po południu wyruszyć w drogę powrotną do domu.

Wyprawa na Bałkany była dla wszystkich jej uczestników przygodą życia, która odsłoniła uroki nieznanego i zapierającego dech w piersiach zakątka Europy. Szczególne podziękowania za tę niezapomnianą lekcję geografii, kultury i historii kierujemy do organizatorów wyjazdu i opiekunów, pani Katarzyny Płaszczewskiej oraz pana Sławomira Zdunka.

Udostępnij na:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.