Do oszustwa doszło w ubiegłym miesiącu. 70-letnia mieszkanka Lubartowa zaufała mężczyźnie, który podawał się za funkcjonariusza Policji, prosząc ją o pomoc w namierzeniu i zatrzymaniu oszustów. Mężczyzna w trakcie prowadzonych rozmów telefonicznych uzyskał od kobiety loginy i hasła dostępu do jej kont bankowych. Efektem tej „współpracy” była strata pieniędzy w kwocie blisko 180 tys. złotych.
Sprawą oszustwa zajęli się lubartowscy kryminalni. Wnikliwe działania funkcjonariuszy doprowadziły do zatrzymania dwóch mężczyzn. 48-letni mieszkaniec województwa kujawsko-pomorskiego oraz 23-letni mieszkaniec województwa łódzkiego, usłyszeli już zarzuty. Policjanci zabezpieczyli na kontach podejrzanych część pieniędzy pochodzących z przestępstwa.
Wczoraj Sąd Rejonowy w Lubartowie zastosował wobec podejrzanych środek zapobiegawczy w postaci tymczasowego aresztowania na okres trzech miesięcy. Zatrzymanym grozi do 8 lat pozbawienia wolności.
PAMIĘTAJMY!!!
Sposób postępowania oszustów jest bardzo charakterystyczny i w każdym przypadku podobny. Sprawcy nawiązują telefonicznie kontakt z wytypowanymi osobami. Zwracają się z pilną prośbą o przekazanie pieniędzy. Powody wymagające nagłej „pomocy” finansowej są przeróżne. Najczęściej dotyczą wypadku drogowego lub innej nagłej sytuacji, gdzie pieniądze mają pomóc w uniknięciu konsekwencji. Zazwyczaj, po chwili dzwoni kolejny przestępca podający się za „policjanta” w celu potwierdzenia poprzedniego telefonu. Niestety po przekazaniu umówionej kwoty, wszelki kontakt z przestępcami urywa się. Z reguły wówczas pokrzywdzony orientuje się, że padł ofiarą oszusta.
W dalszym ciągu apelujemy!!!
Aby nie stać się ofiarą oszustwa, należy przestrzegać następujących zasad:
- zachowaj szczególną ostrożność w kontaktach z obcymi;
- nie podejmuj pochopnych działań, daj sobie czas do namysłu;
- skontaktuj się z rodziną i zweryfikuj informacje;
- nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom nieznajomym;
- nie wierz w żadne fantastyczne okazje! nie ma takich!
- nie udzielaj przez telefon żadnych informacji dotyczących danych osobowych, numerów kont bankowych, haseł do nich oraz stanu majątkowego;
- nie ufaj osobom, które przez telefon podają się za Twoich krewnych;
- nie wpuszczaj do domu osób nieznajomych;
- w przypadku osób podających się za przedstawicieli instytucji zawsze żądaj legitymacji lub identyfikatora;
- nie informuj nikogo kiedy odbierasz emeryturę lub rentę;
- zapamiętaj jak najwięcej szczegółów dotyczących wyglądu i zachowania osoby, która wzbudza Twój niepokój;
- w razie podejrzeń o złe zamiary takich osób, niezwłocznie powiadom P O L I C J Ę pod numerem 112, a my sprawdzimy każdy taki sygnał.