Wnioski złożone przez obywateli miasta opiniował zespół powołany przez burmistrza. Na czele zespołu stał Piotr Turowski, naczelnik Wydziału Strategii, Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych Urzędu Miasta. Spośród 22 wniosków zgłoszonych w terminie zespół zaopiniował pozytywnie 14.
Chcieli budować na terenie nienależącym do miasta
Akceptacji nie uzyskały m.in.: wielofunkcyjny obiekt użyteczności publicznej, który nie spełnił wymagań formalnych, wykonanie oświetlenia przy drodze do Solbetu - znajduje się częściowo na terenie nie należącym do miasta. Nie zaakceptowano też wniosków o rozbudowę skate parku, street workout parku, lodowiska, zakupu defibrylatora.
Odrzucony został także wniosek przewodniczącego komisji budżetowej Jakuba Wróblewskiego o budowę systemu monitoringu miejskiego (II etap).
Proponowałem, by został dopuszczony warunkowo. Ale nie został, jego realizacja zależy od realizacji etapu I
- komentuje radny Wróblewski. Jego wniosek na I etap budowy monitoringu został jednak zaakceptowany.
Wnioski oceniała także komisja budżetowa Rady Miasta. Między jej stanowiskiem a stanowiskiem zespołu oceniającego zaistniałą różnica.
Komisja zaakceptowała wnioski o budowę chodnika przy ul. Łąkowej i rewitalizację osiedla garbarskiego. Zostały one jednak negatywnie zaopiniowane przez zespół opiniujący.
Miasto Lubartów nie posiada wszystkich nieruchomości niezbędnych do wybudowania chodnika w ciągu ul. Łąkowej
- wyjaśnia Piotr Turowski. Podobny problem wystąpił w przypadku wniosku na rewitalizację osiedla garbarskiego.
Inwestycja zlokalizowana na terenie nie będącym własnością Gminy Miasto Lubartów oraz na terenie Przedszkola Miejskiego Nr 5
- mówi przewodniczący zespołu opiniującego. A według regulaminu realizacji projektów tereny w zarządzie szkół i placówek oświatowych nie mogą być brane pod uwagę przy realizacji wniosków.
Gdyby burmistrz był na komisji...
Radni z komisji budżetowej już zapoznali się już ze stanowiskiem zespołu z urzędu.
Intencją członków komisji było skierowanie jak największej liczby zgłoszonych projektów pod głosowanie
- mówi przewodniczący Wróblewski.
Ja całkowicie rozumiem i podzielam te intencje. Jednak moim zdaniem w przypadku tych dwóch wniosków większość członków komisji zbyt optymistycznie oceniła możliwość ich realizacji. Istnieje duże zagrożenie, że wniosków nie uda się zrealizować w ciągu jednego roku budżetowego, z uwagi choćby na konieczność uzyskania własności lub innego tytułu prawnego do gruntów, na których ma zostać zrealizowany projekt. A to może skutkować tym, że wybrany przez mieszkańców Lubartowa w głosowaniu projekt z przyczyn niezawinionych może nie zostać zrealizowany. Podważa to tym samym wiarygodność całej instytucji Budżetu Obywatelskiego i zaufanie osób głosujących do organów miasta. Mam jednak nadzieję, że burmistrz jeszcze raz sprawdzi możliwość realizacji obu tych projektów i znajdzie sposób na ich wykonanie. Żałuję, iż nie był obecny na posiedzeniu komisji. Uniknęlibyśmy wtedy niepotrzebnego zamieszania i być może wspólnie znaleźlibyśmy sposób realizacji tych projektów
- tłumaczył.
Wystąpiłem na piśmie do przewodniczącego komisji budżetowej z prośbą o ostateczne stanowisko w tej sprawie. Moim zdaniem akceptacja tych wniosków przez komisję jest sprzeczna z uchwałą Rady Miasta o budżecie obywatelskim. Czekam teraz na odpowiedź
- mówi burmistrz Janusz Bodziacki.
Wnioski zaakceptowane przez zespół opiniujący: Budowa placu zabaw przy ul. Łokietka,Przebudowa ul. Władysława Jagiełły, Wykonanie zjazdów i dojść do posesji przy ul. Północnej, Budowa systemu monitoringu wizyjnego etap I ,Utwardzenie nawierzchni ulicy bocznej do ul. W. Śliwiny na wysokości dawnej filii SP1, Utworzenie małego placu zabaw na osiedlu Kopernika, Ścieżka rozwoju, Promocja miasta Lubartowa poprzez rodzimych artystów, Oświetlenie ulic Stefana Batorego, Zygmunta II Augusta, Przebudowa fontanny przy ul. Rynek I, Rozegrany Lubartów, L’ Art Festival, Wiata grillowa nad Wieprzem, Modernizacja placu zabaw przy ul. Chmielnej