I LO w Lubartowie już od siedmiu lat współpracuje z IFP UMCS. Obecnie siedemnaście szkół z województwa lubelskiego oraz dalej położonych miast Polski zostało objętych patronatem Instytutu Filologii Polskiej. W ramach współpracy uczniowie szkół partnerskich cyklicznie uczestniczą w zajęciach, warsztatach, wykładach prowadzonych przez pracowników naukowych UMCS. Młodzież z wybranych do współpracy szkół jest zapraszana na specjalnie przygotowane spektakle, koncerty, bierze udział w konkursach, spotyka się z zapraszanymi przez UMCS gośćmi – są to m.in. dziennikarze, aktorzy, artyści, pisarze, ludzie świata nauki.
Grudniowe spotkanie na UMCS rozpoczęło powitanie gości przez władze uczelni i Wydziału Humanistycznego. Na początku uczniowie mieli okazję wysłuchać recitalu Łukasza Jemioły – lubelskiego wokalisty, uczestnika programu „X-Factor”, który śpiewając utwory znanych poetów, wprowadził wszystkich w tematykę spotkania. Następnie prof. dr hab. Arkadiusz Bagłajewski zaprezentował wykład pt. „Jak napisać dobrą recenzję? Uwagi, praktyka i dydaktyka”. W przerwie między wykładami wszyscy uczestniczyli w części artystyczno - rozrywkowej przygotowanej przez studentów Koła Naukowego Młodych Dydaktyków i wysłuchali popisów wokalnych uczniów z Zespołu Szkół nr 1 w Lublinie. Po tej części spotkania młodzież wzięła udział w wykładzie pt. „Warsztat pracy pisarskiej”, który poprowadził wielokrotnie nagradzany autor kryminałów, felietonista i dziennikarz Marcin Wroński. Na koniec uczniowie w mniejszych grupach uczestniczyli w różnych formach zajęć – młodzież z II LO udała się na warsztaty edukacyjne rozwijające umiejętność opracowania prawidłowej interpretacji porównawczej tekstów literackich. W tym czasie koordynatorka współpracy IFP UMCS z II LO, Agnieszka Opolska, uczestniczyła w spotkaniu z pracownikami Instytutu Filologii Polskiej.
Wyjazd był dla uczniów doskonałą okazją do poznania Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej oraz pogłębienia wiedzy na temat trudnej sztuki pisania. Spotkania prowadzone są tak, aby młodzi ludzie rozwijali swoje umiejętności i zainteresowania, jako przyszli studenci nawiązali kontakt ze społecznością wyższej uczelni i zapoznali się z najnowszymi trendami we współczesnej humanistyce.