23 - latka znalazła w Internecie ogłoszenie, które dotyczyło wynajmu mieszkania w Sopocie. Ponieważ była zainteresowana wakacyjnym wyjazdem do tego miasta, postanowiła sporzystać z oferty. Na wskazany numer numer konta wpłaciła 200 zł jako zaliczkę.
- Po zaksięgowaniu pieniędzy 23-latka miała uzyskać kody dostępu do mieszkania. Po wpłacie pieniędzy na wskazane dane, kontakt z ogłoszeniodawcą się urwał. Ogłoszenie na portalu zostało także usunięte, a numer kontaktowy nie odpowiadał - informuje sierż. szt. Jagoda Stanicka z KPP w Lubartowie.
Policja przestrzega:
Planując wyjazd zwróć uwagę na następujące rzeczy:
- czy strona, na której jesteś to oficjalna strona obiektu? Czy istnieją inne strony z tymi samymi zdjęciami, ale innymi informacjami na temat obiektu?
- czy dane kontaktowe zgadają się z tymi, które możesz wyszukać na innych stronach oferujących noclegi?
- czy można skontaktować się z obiektem np. dzwoniąc na wskazany numer telefonu?
- czy miejsce, które chcesz zarezerwować, ma dostępne różne formy płatności – np. płatność na miejscu, zaliczka, płatność gotówką itd.?
- czy rezerwację można zmienić lub odwołać?
- czy obiekt kontaktuje się z Tobą nie przez stronę rezerwacyjną, a komunikatory internetowe?
- czy podczas rezerwacji obiekt wymaga przesłania skanu dokumentu? Czy jest to zgodne z prawem państwa, do którego planujesz wyjazd?
W kontekście używania serwisów i platform rezerwacyjnych do najczęstszych oszustw należą:
- fałszywe oferty i obiekty noclegowe. Oszuści mogą tworzyć fałszywe oferty na stronach rezerwacyjnych, prezentując nierzetelne informacje na temat obiektu lub oferując niższe ceny, aby przyciągnąć klientów. Następnie proszą o płatność poza oficjalną platformą, co może prowadzić do utraty pieniędzy, a rezerwacja, za którą „rzekomo” zapłaciliśmy, nie istnieje;
- fałszywe wiadomości (tzw. phishing) wysyłane pocztą email, SMS-em lub za pośrednictwem komunikatorów. Oszuści włamują się na konta obiektów lub tworzą inne, fałszywe. Następnie podszywają pod obsługę hotelu (lub innego miejsca noclegowego) i przesyłają wiadomości, które najczęściej zawierają linki do płatności internetowych i mogą przypominać prawdziwą korespondencję z daną firmą;
- nieprawdziwe recenzje. Niektórzy oszuści mogą manipulować recenzjami, aby sprawić, że ich obiekt wydaje się bardziej atrakcyjny niż jest naprawdę. Fałszywe recenzje mogą wprowadzić klientów w błąd, co do jakości usług, a nawet co do istnienia obiektu.
- uważaj na reklamy i propozycje wyjątkowych okazji. Zawsze sprawdzaj w pasku przeglądarki adres strony, na jaką zostałaś/-eś przeniesiona/y;
- jeżeli korzystasz z serwisu rezerwacyjnego, z dużą ostrożnością traktuj linki, które możesz otrzymać od obiektu, zwłaszcza, gdy wymagają płatności lub zaktualizowania danych karty płatniczej;
- nie lekceważ powiadomień i ostrzeżeń, jakie pojawiają się w aplikacji serwisów rezerwacyjnych. Zapoznaj się z ich treścią, a jeśli cokolwiek budzi Twoje wątpliwości, skontaktuj się z obsługą;
- uważaj na wiadomości, które są „pilne” i ponaglają do podjęcia określonych działań. Właśnie w taki sposób oszuści wywierają presję i próbują nas oszukać;
- zawsze zwracaj uwagę na sposób dokonywania płatności za swoją rezerwację. W wielu przypadkach odbywa się ona na miejscu, przy zameldowaniu. Sprawdź informacje na stronie obiektu i jeśli coś przebiega inaczej niż w opisie, skontaktuj się z serwisem;
- upewnij się, czy i w jaki sposób możesz anulować rezerwację, a także czy nie ma żadnych dodatkowych ukrytych opłat;
- zawsze dokładnie czytaj powiadomienia, jakie otrzymujesz ze swojego banku, zwłaszcza gdy dotyczą przeprowadzenia określonej transakcji. Dokładnie sprawdzaj też kwotę, na jaką dokonujesz płatności – również w momencie potwierdzania (np. poprzez wiadomość SMS). Jeśli otrzymasz powiadomienie o transakcji, która nie została przez ciebie zlecona, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem;
- rozważ korzystanie z wirtualnych kart jednorazowych, przedpłaconych lub portfeli wirtualnych,
- jeśli otrzymasz wiadomość, która budzi wątpliwości, zgłoś sprawę do administracji serwisu lub bezpośrednio do właściciela obiektu. Dzięki temu ochronisz nie tylko siebie, ale również innych klientów;
- jeśli padniesz ofiarą oszustwa i zauważysz, że z Twojego konta zniknęły pieniądze, natychmiast powiadom bank i dowiedz się, czy jest możliwość cofnięcia operacji. Zgłoś sprawę na policję.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.